Unelmaa rakentamassa.

tiistai 24. lokakuuta 2017

Yksi suositus vähemmän

Miten saada kuluttajansuojalaki tutuksi pienillekin yrittäjille?

Ihanaa, että lukijakunta on kasvanut roimasta koko ajan. Hyvät lukijani ja varsinkin Jyväskylän seudun lukijat ja uusien talojen rakentajat ja vanhojen kunnostajat: kiertäkää Palokan K-raudan Petra-keittiöt kaukaa, sillä siellä myyjä on aina oikeassa, laatu suurelta osin heikkoa, sopimustekninen osaaminen heikkoa sekä toiminta kuluttajansuojalain vastaista. Osaaminen ei ole tarpeeksi hyvää ja se heijastuu koko toimintaan ja myyjän asenteeseen asiakkaita kohtaan.

Tilasimme Ainoa-kotiin keittiön Petra-keittiöiltä, koska sopimuksen mukaan näin piti toimia. Konseptihan heillä on kovin kankea, vanhanaikainen ja ihan vääränlainen meille. Ainoa-kodin myyjä kuitenkin vakuutti, että varmasti löydämme meitä miellyttävät vaihtoehdot. No ongelmiahan oli jo rakentamisvaiheessa ja olenkin siitä jo aiemmin täällä avautunutkin: tasovaihtoehtoja oli vähän, kahvoja/vetimiä oli niukasti valikoimissa, allas-leveydet olivat sopimattomia, värivaihtoehdot niukkia ja toimitetut tuotteet olivat osittain kastuneet ilmeisesti kuljetuksen aikana (edelleenkään ei tietoa tästä) ja sen kanssa oli muutenkin ongelmia. Tilasimme Petra-keittiön kautta myös mustat kvartsitasot ja nehän toimitettiin meille ensiksi väärän paksuisina (piti olla 3 cm ja olivat 2 cm). Tämä viivästytti projektia. Tasot tulivat Ylämaan Graniitilta. Ylämaan Graniitti toimitti uudet tasot ja menimme niitä taas uuteen otteeseen ottamaan vastaan kesken työpäivän. Tämä myyjäliikehän väitti jo tällöin koko ajan, että meidän tulee hoitaa asia suoraan Ylämaan Graniitin kanssa. Asiahan ei ole näin, sillä olimme ja olemme edelleen ainoastaan sopimussuhteessa Petra-Keittiöön, joka on tilannut kvartsitasot Ylämaan Graniitilta (huolimatta siitä, että myyjäliike halusi kierrättää laskutuksen K-raudan kautta). Noh tasot asennettiin ja heti niiden kanssa alkoivat ongelmat.

Kvartsitasot imivät itseensä alusta asti kaiken; vesi/mehulasin pohjasta jäi jälki, jos läikytit niihin jotain esim. vettä niin niihin jäi jälki, kaikki sormenjäljet näkyivät niissä, ruoanlaittojäljet yms. Jäljet eivät lähteneet Ylämaan Graniitin huolto-ohjeiden mukaisesti pois ja Petra-keittiö myi nämä tietysti niin, että ovat helppohoitoiset ja kestävät. Kuten Kvartsitasot yleensä ovatkin, siitä syytä maksoimme niistä 4000 euroa. Kvartsitasojen ohjeen mukaisesti niiden ei pitäisi imeä mitään itseensä. Noh meidän tasot imivät ja aina, kun pyyhit niitä puhtaiksi, niin kaikki mahdolliset jäljet pöydässä tuli näkyviin. Ajattelimme aluksi ottaa asian puheeksi vuositarkastuksessa, mutta alkoi toden teolla ärsyttämään se, ettei kalliita pöytätasoja saa lainkaan puhtaaksi ja lasin laittamista pöydälle piti alkaa varomaan; oten otin jo sitten kesällä tästä yhteyttä myyjään eli Petra-keittiöön. Petralta yrittäjä nosti heti kädet pystyy ja sanoi, että minun pitäisi olla yhteydessä suoraan Ylämaan Graniittiin ja Designtaloon. Kerroin hänelle hieman sopimussuhteista ja siitä kenen töitä hän koittaa meille tässä sysätä. Vastahakoisesti ja meitä vähätellen myyjä suostui kuitenkin ottamaan yhteyttä ilmeisesti Graniittiin jo 15.7.2017. Myyjä kertoi, että Ylämaan Graniitti on meihin pikaisesti yhteydessä. Pikainen tämä ei tosiaan ollut, kuten voi arvata ja muistutinkin myyjää taas asiasta 25.8.2017, kun ei mitään yhteydenottoa kuulunut. 1,5 kk kuluttua soitti Ylämaan Graniitin tuotantopäällikkö ja halusi tulla putsaamaan tasoja. No hän tuli 7.9.2017 (eikä tämäkään sujunut ongelmitta, mutta ei tästä sen enempää) , eikä putsaus auttanut ja lupasi olla yhteydessä seuraavana päivänä. Hän palasi ilmoitusluontoisesti asiaan 26.9.2017 ja lupasi taas selvittää asiaa lisää. Kuulemma muilla ei ole koskaan ollut vastaavaa ongelmaa, jota suuresti epäilen. Noh ei taas kuulunut mitään niin otin taas yhteyttä Petra-keittiön myyjään, tuotantopäällikköön ja myös Ylämaan Graniitin toimitusjohtajaan. Tällöin alkoivat asiat sujua heti paremmin Ylämaan Graniitin kanssa, mutta ei vieläkään Petra- keittiön kanssa. Sovimme niin, että saarekkeen taso vaihdetaan, sillä se on paljon keittiötason vaihtoa helpompi operaatio. Tuon vaihdosta Graniitille ja Petra-keittiöille tulisi lisäkuluja laskelmiemme mukaan uuden tasojen lisäksi lähes 3000 euroa (putki-, sähkö-, maalaus-, välitilanlasin hankinta yms). Graniitti lupasikin hyvittää vielä tuosta tasosta meille, mutta ei Petra-keittiöt (joka otti tietysti tuotteesta myydessään katteen ja kate on siis virheellisestä tasosta). Edelleenkään ei yrittäjä ole ymmärtänyt sitä, että sopimussuhde meillä on lopulta hänen kanssaan emmekä ole itse tilanneet Ylämaan Graniitilta mitään. Meidän ei tarvitsisi hoitaa asiaa ollenkaan Graniitin kanssa. Tämä jatkuu vielä ja toivotaan, että saarekkeen taso saadaan Graniitin toimesta nyt sitten vaihdettua kunnialla.




Tietysti kuluttajansuojalaki pitäisi olla kaikille kuluttajamyyntiä harjoittaville yrittäjillä täysin tuttu, mutta harmillista, ettei se ole monestikaan ja siitä syystä sitä monet myös rikkovat. Kuluttajien on tärkeää pitää puolensa eikä suostua siihen, että kuluttajansuojalakia rikotaan. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että jos pidät puolesi, niin sinut leimataan hankalaksi asiakkaaksi.

Niille joille Novart ei ole itsessään tuttu, niin Novart pitää sisällään nämä keittiöt: Petra-keittiöt, Keittiömaailma ja A La Carte-keittiöt. Kädet nostetaan siellä ilmaan ongelmien sattuessa ja koska rahat on jo taskussa (ongelmat ovat ongelmia, ei niitä aina voi välttää, mutta miten myyjä sen hoitaa loppuun niin ratkaisee paljon) Heitä ei todellakaan kiinnosta asiakassuhteen hoitaminen vaan vastauksena tulee, emme ole vastuussa tästä. Heiltä tuli jälkimarkkinointiasiantuntujalta myös seuraava kommentti "Nyt kun tämä asia on julkisesti blogissanne" eli heitä kiinnostaa vain tämä eikä oikean asian tai asiakassuhteen hoitaminen. Sopimusasioista ei hänelläkään ollut mitään käryä. Hän myös sanoi, että meillä on KAIKKIEN toimittajien kanssa ongelmia, vaikka on nyt hoitanut asiaamme 2 päivää eikä todellakaan tunne sitä kuinka paljon ongelmia esimerkiksi Designtalon kanssa on ollut. Lisäksi tämä koko Petra-keittiö-show liittyy toki kaikki tähän muuttovalmiiseen pakettiin, jossa on todella paljon ollut ongelmia - laadullisia ongelmia. Ilmeisesti asiakkaan pitäisi vain hyväksyä kaikki laatuvirheet kalliissa tuotteissakin (ihan eri asia, jos ostaa 2 euron kiina-tuotteen). Ihan absurdia touhua ja todella osaavaa jälkimarkkinointiasiantuntijuutta myös heiltä.


- Jos et tyydy virheelliseen tuotteeseen tai laatuun, sinut leimataan hankalaksi asiakkaaksi -


Tänään 26.10.2017 meille tuli toimistolle puolestaan kalenterit, ne oli koko työporukalle tilattu jo kesällä. Tilasin mustan, pienen ja  nahkaisen kalenterin. Lisäksi, että kaksi tilausta puuttui kokonaan, niin ilman mitään ilmoitusta oli minun kalenterini toimitettu pinkkinä (lähetyslistalla vaan merkintä, että ne on ilmeisesti mustana loppu). Sattuipa sopivasti, eipä näitä turhia vääntöjä olekaan tarpeeksi :D Tämäkin pitäisi siis vaan ottaa mukisematta vastaan, mutta enpä viitsi pinkkiä kalenteria katsoa koko vuotta (tämä vain sähköisen kalenterin lisä toki), kun ei ole oma väri ollenkaan. Virheitä sattuu firmoille ihan liikaa. Noh, henkilöstöpäällikkö joutuu nyt sitten palauttamaan tuon ja hoitamaan puuttuvat lähetykset vielä meille. Tämäkin vain yksi esimerkki siitä, miten vähän iso osa firmoista arvostaa asiakkaitaan ja pitää jopa pilkkanaan.

Suosittelen liittymään Kuluttajaliittoon, jossa toimin tukijäsenenä. Kuluttajaliitosta saat tukea vaikeissa tilanteissa sekä jo ennalta hyviä vinkkejä esimerkiksi sopimuksen laatimiseen.  Liitolla on edullinen vuosimaksu ja erittäin hyvä lehti. Kuluttajaliittoon pääset liittymään tästä.

Kuluttajansuojalakiin pystyt tutustumaan tästä.

Tässä vielä kuva meidän tämän hetkisestä keittiön kvartsitason pinnasta. Koko taso näyttää tältä (minusta tämä ei ole normaalin näköinen kvartsitason pinta ja minusta tästä on aiheellista reklamoida, mitä mieltä olette te?) Novartin mielestä olemme hankalia, kun reklamoimme asiasta:





Petra-keittiö/Petrakeittiö/ K-rauta/ K-rauta Palokka/ Novart/ Ylämaan Graniitti/ Kuluttajansuojalaki/ Kvartsitasot/ Mustat kvartsitasot/Kivitasot/ Keittiötasot/Saarekkeen taso/ Keittiö/ Riita-asia/ Riita/Virhe tuotteessa/ Virhe/ Reklamaatio/ Hyvitysvaatimus/Sopimussuhde/ Juridinen vastuu/ Jyväskylä/ Kokemuksia Petra-keittiöstä/ Kokemuksia Novart/ Kokemuksia Petrakeittiö/ Kokemuksia Petra/ Kokemuksia K-rauta Palokka/


SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Villa Amélie. All rights reserved.
Blogger Designs by pipdig