Pieni-iso-asia
Meille on toimitettu taloomme ikkunamalli 6:den ikkunat. Mitä tämä sitten ostajalle oikein tarkoittaakaan? Ennen kauppasopimuksen allekirjoittamista, ei talomyyjä kertaakaan käynyt ikkunamallia kanssamme läpi. Ei myöskään tämän jälkeen, vasta elementtitoimituksessa selvisi, että millaiset ikkunat myyjä oli meille oikein itsenäisesti valinnut.Puhetta oli alusta asti kuitenkin moderneista, lattiaan asti ulottuvista ikkunoista. Ikkunamalli-asiaa kävimme tuolloin läpi myös Jukkatalon ja Kastellin kanssa. Koko ajan kaikissa keskusteluissa painotettiin sitä, että talomme tulee olemaan kivitalo-tyylinen, moderni, selkeä ja ikkunat ns.kiinteitä. Kysyimme monesti, että saako ikkunoita vielä suuremmiksi, kuin mitä alustavissa kuvissa oli ennen kauppasopimuksen allekirjoitusta ja myyjä sanoi, että ei saa (olohuoneen ikkunat saatiin suurennettua, vasta kun hän soitti asiasta talotehtaalle suoraan). Meille jäi siis käsitys, että nämä ovat maksimileveät ikkunat meille. Syytä myyjä ei koskaan tähän kertonut, emmekä itse osanneet vastausta myöskään kyseenalaistaa (tässä olisimme voineet itse olla tarkempia).
Noh elementit saapuivat ja ikkunamallin nähdessäni, kysyin työpäälliköltä, että onhan ikkunat tosiaan lattiaan asti, seinän tasossa ja kiinteät? Ne näyttivät erilaisilta, kuin mistä olimme myyjän kanssa keskustelleet. Ikkunamalli 6, kun ei kerro ostajalle tosiaan kauppasopimuksessa mitään. Se on Ainoakodin/Designtalon/Den Finlandin sisäinen koodi, jota meidän ei tarvitsekaan ymmärtää. Meille pitää riittää luottamus siihen, että myyjä on osannut laittaa järjestelmäänsä oikean ikkunamallin sekä jos hän ei siitä ole varma, niin hän on sen meiltä vielä varmistanut. Mitään varmistuksiakaan ei missään vaiheessa kuitenkaan hänen toimestaan tehty vaan hän oli omatoimisesti ilman kysymistä kirjannut "ikkunamalli 6:den" kauppasopimukseen. Kuten voitte siis arvata, tämä ikkunamalli 6, ei ole kiinteä ja moderni-ikkunamalli Pihlalla vaan se poikkeaa haluamastamme mallista.
Alla linkki haluamaamme malliin (tästä keskusteltiin myös Kastellin ja Jukkatalon myyjien kanssa, heillä on vain eri ikkunavalmistajat yhteistyökumppaneina):
https://www.pihla.fi/pihla-ikkunat/kiintea-ikkuna/
Kun tosiaan reklamoin ikkunat heti elementtitoimituksen saavuttua 4/2016, niin työpäällikkö ei kommentoinut ikkuna-asiaa millään tavalla. Tässä vaiheessa en myöskään itse ollut tietoinen, että mihin asti lattiavalu tultaisiin valamaan, oletin tietysti, että ikkunoiden alareunaan, koska näin oli sovittu. Reklamoin ikkunamallista monesti 2016-2018 välisenä aikana ja edelleenkään ei Designtalo tai siis nykyinen Den Finland Oy ole ottanut kantaa myyjän virheeseen ikkunamalliin liittyen. Haluaisin saada kovasti tämän asian nyt jo päätökseen, mutta tämä tuntuu heidän kanssaan olevan turhaa, sillä käsittelyaika tässäkin on ollut 2 vuotta. Heiltä on vasta nyt saatu (1/2018) tietoa siitä, että elementtitoimitus on rajoittanut ikkunoiden koot tietyn suuruisiksi, ikkunat eivät samasta syystä ole myöskään seinän tasossa eikä täysin lattiaan asti. Myyjä ei ole tästä kertonut meille mitään missään vaiheessa. Tämä olisi tietysti vaikuttanut valintaamme talotoimittajasta myös. Myyjä toki tiesi varmasti tämän ja jätti nämä asiat sitten kertomatta kokonaan.
Kyseessä on meidän koti, jonka halusimme tehdä tietynlaiseksi ja kuvittelimme, että se myös myyjä-osapuolelle oli selkeästi tiedossa ennen kauppasopimuksen allekirjoittamista. Designtalon mukaan virhettä ei ole tapahtunut. Kyseinen myyjä ei ole ottanut kantaa ikkuna-asiaan missään vaiheessa 2016 vuodesta lähtien. Asiaa on heiltä hoitanut nyt 2/2018 jälkeen hänen puolestaan kenttämyyntipäällikkö. Yksinkertainen kysymyshän on, että kun kysyn Designtalolta:"Milloin nimenomaan tämä ikkunamalli 6 on käyty kanssamme läpi", niin he eivät siihen vastaa ollenkaan. Kuitenkin väittävät ettei virhettä ole tapahtunut. Jos pystyy väittämään, että virhettä ei ole tapahtunut, niin silloin pitää olla näyttöä siitä, että nimenomainen ikkunamalli 6 on käyty kanssamme läpi. Minä en ole tilannut ikkunamalli 6:den ikkunoita vaan ihan erinäköiset ikkunat.
Kysyin myös Pihlan näkemystä asiaan kahteen kertaan ja heiltä olen saanut vastauksen, että kiinteät ikkunat olisi kohteeseemme olleet mahdolliset ja edullisemmat, kuin nämä nyt meille asennetut. Eli sen lisäksi, että en ole saanut haluamiani ikkunoita, niin nämä oikeat olisivat olleet vielä meille edullisemmat! En sitten tiedä onko myyjä nyt saanut sitten esimerkiksi isomman provision kirjatessaan meille kalliimmat ja väärät ikkunat.
Ikkunat on nyt erittäin hankala enää jälkikäteen kokonaan vaihtaa (elementtitoimituksessa olisi jo työpäällikönkin pitänyt reagoida ehkä hieman tarkemmin reklamaatiooni) ja vaikka minulla olisikin siihen täysi oikeus kuluttajana, niin siitä koituu meille että Designtalolle vain kohtuutonta haittaa. Minä olen pystynyt perustelemaan ja todistamaan kantani, mitä vastapuoli ei ole. Tästä syystä olen ollut kuitenkin erittäin kohtuullinen mielestäni ja vaatinut ainoastaan 2300 euron hyvitystä vääristä ikkunoista. Kompensaatiokorvauksesta hyötyy mielestäni eniten Designtalo, sillä he saavat paljon edullisemmin asian hoidetuksi ja asiaa ei sen jälkeen tarvitsisi enää murehtia. Me sen sijaan joudumme katselemaan väärää ikkunamallia myyjän virheestä johtuen loppuelämämme.
Kompensaatiohintakaan ei ole edes mistään tuulesta temmattu, vaan laskin erotuksen kiinteille ikkunoille ja näille meidän ikkunoille. Pihlan mukaan tämä kiinteä-ikkunamalli olisi ollut meille n. 13 % edullisempi. Pihlalla on hyvä laskuri käytettävissä sivuillaan ja sitä kannattaa hyödyntää ikkunahintoja vertailtaessa. Pihlaa suosittelen kyllä kaikille kovasti, heidän kanssaan hommat ovat hoituneet hyvin.
Noh, Designtalolta tuli kuitenkin muutama viikko sitten vastaus, että eivät hyväksy kompensaatioehdotustakaan, koska virhettä ei ole tapahtunut myyjän toimesta. Tämän jälkeen en ole jälleen saanut heiltä vastauksia kysymyksiini. Eihän tämä asia olekaan odottanut kuin jo 2 vuotta heidän selkeää kantaansa. Helppoa, tehokasta ja asiakaspalveluhenkistä asioiden hoitoa!
Tulen käymään näitä asioita tosiaan läpi, koska toivon tästä olevan jollekin muulle myös hyötyä tulevaisuutta varten. Lisäksi meillä on tosiaan edelleen noiden sisätilojen vuosikorjausten laadun osalta ongelmia Designtalon kanssa (ajattelin julkaista kuvasarjan laadukkaasta viimeistelystä jossakin vaiheessa, koska siinäkään asiassa emme pääse sopuun. Voitte kertoa oman kantanne laadukkaaseen työnjälkeen sitten myös). Mielestäni on tärkeää, että asioista keskustellaan avoimesti ja asiakaspalvelun sekä laadun merkitys rakennusalalla eri toimijoiden keskuudessa lisääntyisi.
Ikkunamalli/ Ikkunamalli 6/Vuosikorjaus/ Vuosikorjausasiat /K-rauta / Villa Amélie/ Unelmaa rakentamassa/ Finnish Design/ Skandinaavinen/ Interior/ Scandinavian home/Inspiroiva koti/ Nordichome/ Decoration/ Oma koti/ My home/ Nordiskahem/ Nordiskehjem/Fina hem/ Mynordichome/ Mynordicroom/ Interior for you/ Modern/ Minimalistic/ Ainoa-koti/ Ainoa/ Designtalo/ Pohjolan Design-talo Oy/ Jyväskylä/ Ruoke/ Podeta Oy/ Den Finland Oy/ Designtalo/ Design-talo/ Design-Talo DTG / Byggnad livränta/ Building annuity/ Vuosikorjauslistan tekeminen / Vuosikorjauslista/ Takuutarkastus/ Takuutarkastuslista / Takuutarkastuslistan teko/ Warranty inspection/ Garantibesiktning/ Warranty checklist/ Puutteet/ Puutteiden korjaaminen/ Virheiden korjaaminen/ Rakennusvirheiden korjaaminen/ Kuinka tehdä puutelista?/ Kompensaatiokorvaus/ Korjausten viivästyminen/ Vuosikorjausten viivästyminen/ Sisäosien vuosikorjaukset/Väärä ikkunamalli/ Pihla/Pihla-ikkunat/
Ei kommentteja
Lähetä kommentti