Kuluttajaliiton uusimmassa Kuluttaja-lehdessä oli neljän sivun mittainen artikkeli muuttovalmiista omakotitalopaketeista. Siinä käsitellään hyvin pakettitoimitusten heikkouksia ja plussia. Iso osa artikkelista käsittelee paketin harhaanjohtavuutta. Muuttovalmis-paketti kun ei oikeastaan ole muuttovalmis vaan todella paljon jää myös ostajalle itselleen tehtäväksi.
Artikkelissa käsitellään myös pakettihintojen ns. alkaen hintoja, muutoshintoja sekä ns. piilossa olevia hintoja. Kuluttajariitalautakunta käsittelee syystäkin paljon tähän liittyviä epäselvyyksiä vuosittain. Harmillisesti käsittelyajat ovat siellä venyneet vain yli kahteen vuoteen eikä käsittelijät monesti tunne välttämättä rakennusalaa syvällisesti. Kuluttajaliitto on myös taho, jonka jäsenenä saat paljon apua ja tukea eri tilanteisiisi.
Jutussa kannustetaan tutkimaan sopimus erittäin tarkasti, kuten blogissanikin olen kertonut. Siellä myös kerrotaan kuluttajaliiton kanta siihen, että mikäli sopimuksessa on jokin epäselvä kohta ja siitä syntyy erimielisyyttä - katsotaan se isossa osassa tapauksissa kuluttajan eduksi. Artikkelissa otetaankin kantaa myös suoraan meidän asiaan:
" Asukas on ehkä suunnitteluvaiheessa kertonut haluavansa tietynlaiset ikkunat, mutta tontille tuodaankin toisenlaiset. Sopimusta tutkiessa selviää, että asukkaalta on jäänyt huomaamatta jokin kohta tai että käytetyt termit eivät ole yksiselitteisiä. Epäselvät ehdot tulkitaan yleensä asiakkaan eduksi."
" Myös hinnoista on säännöllisesti erimielisyyttä, vaikka kuluttajasuojalain mukaan sovittua hintaa pitää noudattaa."
Artikkelissa on tosi kivasti koottu vielä "muuttovalmiin-omakotitalopaketin" päälle tulevia lisäkuluja, joita pitäisi ottaa huomioon. Olen tosiaan kuluttajaliiton tukijäsen ja mukana heidän toiminnassaan. Hienoa, että saimme tämän jutun lehdessä läpi. Suosittelen lukemaan artikkelin lehdestä, jos vain se suinkin on mahdollista (minulta voi pyytää juttua) ja tutustumaan omiin oikeuksiin tarkemmin myös lainkin puolesta. Den Finlandille toimitin artikkelin nähtäväksi ja toivonkin heiltä reagointia ikkuna-asiaamme.
Ikkunamalli/ Ikkunamalli 6/Vahingonkorvaus/ Vahingonkorvausvaade/ Haastehakemus/Vuosikorjaus/ Vuosikorjausasiat /K-rauta / Villa Amélie/ Unelmaa rakentamassa/Finnish Design/ Skandinaavinen/ Interior/ Scandinavian home/Inspiroiva koti/ Nordichome/ Decoration/ Oma koti/ My home/ Nordiskahem/ Nordiskehjem/Fina hem/ Mynordichome/ Mynordicroom/ Interior for you/ Modern/ Minimalistic/ Ainoa-koti/ Ainoa/ Designtalo/ Pohjolan Design-talo Oy/ Jyväskylä/ Ruoke/ Podeta Oy/ Den Finland Oy/ Designtalo/ Design-talo/ Design-Talo DTG / Byggnad livränta/ Building annuity/ Vuosikorjauslistan tekeminen / Vuosikorjauslista/ Takuutarkastus/ Takuutarkastuslista / Takuutarkastuslistan teko/ Warranty inspection/ Garantibesiktning/ Warranty checklist/ Puutteet/ Puutteiden korjaaminen/ Virheiden korjaaminen/ Rakennusvirheiden korjaaminen/ Kuinka tehdä puutelista?/ Kompensaatiokorvaus/ Korjausten viivästyminen/ Vuosikorjausten viivästyminen/ Sisäosien vuosikorjaukset/Väärä ikkunamalli/ Pihla/Pihla-ikkunat/Ulko-osien vuositarkastus/ Kuluttajaliitto/ Kuluttajaliiton tukijäsen/ Kuluttajasuojalaki/ Kuluttajansuojalaki/Kuluttajaneuvonta/ Kuluttajalehti/ Kuluttajalehden artikkeli 4/2018/ Kuluttaja
Onkohan tämmöisiin kuinka helppo löytää oikeusapua, jos epäselvyyksiä ja erimielisyyksiä tulee? Meidän tuttavalla on myös jotain ongelmia kuluttajan puolelta. Hän on sen kanssa nyt hetken aikaa yrittänyt taistella, ja ilmeisesti tarvitsee nyt ulkopuolisen apua.
VastaaPoistaHei, pahoittelen, että sain viestisi vasta nyt. Rakennusalalle on erikoistunut monia asianajajia ja erilaisista tavarantarkastajista saattaa olla myös hyötyä. Toki heidän käyttäminen on vähentynyt huomattavasti viime aikoina. Kuluttajariitalautakunta on hyvä taho, mutta päätöksen saaminen sieltä kestää erittäin pitkään.
VastaaPoista